::::::::::::::::::::::: قريبا | عودة المنتدى ::::::::::::::::::::::::::
.:: أهلاً ومرحباً بك أخى زائر منتدى شباب تلبانة .. إذا واجهتك أى مشاكل بالتسجيل أو المنتدى عموماً أو أردت الإستفسار عن أى شئ ؛ لا تتردد فى التواصل مع ادارة المنتدى عبر هذا الميل : montda_telbana@yahoo.com أو عن طريق خاصية ( اتصل بنا ) أو عبر موبايل 01151986444

::::::::::::::::::::::: قريبا | عودة المنتدى ::::::::::::::::::::::::::

::.* أهلاً وسهلاً بك يا زائر .. منوّر جمهورية تلبانة الجريئة .. أيها الحر الأبيّ * .::
 
الرئيسيةتلبانهدخولالتسجيلالمجموعاتالجرائد والمجلات .. المصرية والعربية والعالميةللتواصل مع إدارة المنتدى .. اضغط هنا



شاطر | 
 

 ايه اللى بيحصل فى البلد دى ..؟؟

اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
فتحـي فؤاد العشماوي
®مؤسس ومصمم المنتدى®
®مؤسس ومصمم المنتدى®
avatar

العنوان :: العنوان :: : تلبانة - حى مسجد العوامر
عدد الرسائل : 3315
عدد نقاط العضو: عدد نقاط العضو: : 15743
العمر : 33
ذكر
الهوايات الهوايات : الإستماع إلى الأغانى الوطنية والمحترمة والموسيقى بأنواعها - القراءة والشعر خصوصاً - كرة القدم - الشطرنج - التصوير وطبعاً النت
قنواتى المفضلة : الجزيرة (وخاصة مباشر مصر ) .. - دريم 2- المستقلة -الحوار - المصرية - البى بى سى - هنا القدس .. الرسالة .. الصوفية .. بعض برامج قناة الناس (( وأمقت بشدة قنوات الرخمة وأخواتها وبالطبع الفراعين وولاد عمها ))
تقييم الموضوعات : 355
تاريخ التسجيل : 18/07/2008

مُساهمةموضوع: :: حملة رجالات وشباب تلبانة لتطهيرها من المخدرات ::   الأحد أكتوبر 05, 2008 3:15 am

تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :








﴿ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ @ إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللّهِ وَعَنِ الصَّلاَةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ سورة المائدة



أهدف الحملة :

Like a Star @ heaven تهدف الحملة إلي إشراك المجتمع بالكامل في جهود التوعية
وعمل رأى عام لابعاد شباب وأطفال قريتنا عن تعاطي وإدمان المخدارت


Like a Star @ heaven تطهير القرية من تجارة المخدرات .
ولابد من التركيزعلي أمرين
اقناع وتوعية الأصحاء ليبقوا أصحاء .


توجيه المدمنين ليبدؤا برنامج العلاج والأخذ بأيديهم وإرشادهم


وسائل تحقيق الأهداف :



1- وضع ملصقات ولافتات بشوارع القرية وفى جميع الأماكن .

2- ندوات ندعوا لها أولياء الأمور والشباب ورموز ورجالات القرية .

3- كلمات بالمساجد وخطب الجمع إن أمكن .

4- تكوين لجنة من كبار رجالات القرية ووجهاؤها للإتصال وإرسال فاكسات وشكاوى موقعه من أهالى القرية للإدارة العامة لمكافحة المخدرات بالقاهرة - المقر الرئيسي لعرض الحالة المأساوية للبلد حيث أنه يقال بأن قريتنا الخامسة على مستوى الجمهورية فى تجارة المخدرات كما يتردد على السنة شباب تلبانة .

5- تكوين وفد كبير من القرية لمقابلة المحافظ ومدير الأمن وعرض الأمر عليهما .

6- إذاعة المستجدات فى هذا الأمر وما توصلت إليه اللجنة من حلول والخطوات القادمة عبر ميكرفون القرية والمنتدى يومياً .





كن ايجابياً وشارك معنا ..

بخبر عن الحملة والمستجدات ..

برواية حوادث القرية اليومية بسبب المخدرات ..
( دون التصريح بأسماء )

برأى ...

اقتراااااااااااااح ..

بكلمـــــة طيبـــــــة ..




.. ـــــــــــــ التوقيع ـــــــــــــ ..




||المارد النائم ... صحى



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

كاتب الموضوعرسالة
BAKT- 3YNE
**
**
avatar

العنوان :: العنوان :: : صيدلية عرفات
عدد الرسائل : 232
عدد نقاط العضو: عدد نقاط العضو: : 4133
العمر : 36
ذكر
الهوايات الهوايات : قراءة القران وكتب التفسير
قنواتى المفضلة : الاقصى وBBC arabic والجزيرة والرسالة
تقييم الموضوعات : 2
تاريخ التسجيل : 26/12/2009

مُساهمةموضوع: رد: ايه اللى بيحصل فى البلد دى ..؟؟   الخميس يونيو 17, 2010 3:37 pm

ا الناس بعدت كتير عن ربنا ومفيش وعى دينى

ازاى الناس دى هانت عليهم نفسهم سبحان الله مهما حدث

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مجرد حلم
:: عضو شرف ::
:: عضو شرف ::
avatar

العنوان :: العنوان :: : بجوار مسجد النصر
عدد الرسائل : 259
عدد نقاط العضو: عدد نقاط العضو: : 4191
العمر : 31
ذكر
تقييم الموضوعات : 7
تاريخ التسجيل : 09/11/2009

مُساهمةموضوع: رد: ايه اللى بيحصل فى البلد دى ..؟؟   الخميس يونيو 17, 2010 4:08 pm

وكانك تحمل اسفارا.....

عفوا عزيزى القارىء ...فانا لاقصد انك حمارا ....فكيف تكون حمارا وقد حباك الله بعقلا ولسان

فالحمار حمارا .....لانه لاينطق ...........ولكن اتعلم شيئا ؟؟؟؟

انه ينهق ..........نعم ينهق ..........ثم ينهق وينهق فينهق ....... ولا شك انك تعلم جيدا ماهو النهيق .......اليس كذلك يا ياسيدى؟؟؟

الحمار حمارا ......لانه لايعقل .....والعقل ياسيدى ليس هو ذلك الشىء اللزج الهلامى فى تلك القوقعة فوق كتفيك لا لا

انه ذلك الشىء المعنوى الحسى الذى ميز الله به الانسان عن سائر البغال والحمير وغيرها من تلك الحيوانات .....

ايا كان ياسيدى ...فما هى الا البدايه .....ولكن هل لى ان اسالك ......كيف ترجو ان تكون النهايه ؟؟؟؟ حقا لاادرى فماذا عنك؟؟؟

من بيده التغيير......الله؟؟ لكن لابد من سعى .....لابد من خطوة ...... فما هى الخطوة؟؟؟ لاادرى.........ومن الذى

يخطوها؟؟ انا ام غيرى ؟؟؟؟ لاادرى ........................تتراكم وتتراكم الاسئلة واين المجيب واين الاجابه ..........لاادرى

احيانا اتسائل هل من اجابة غير تلك الاجابة ؟؟؟؟...........وتكون الاجابة نفس الاجابة .........لاااااااا ادرى.....

هل قرات السطور السابقة؟؟؟؟؟

هل لديك اجابة اذا؟؟؟ تحدث ولا تخف ام لا تملك الجراة ام لاتملك اجابة

ام لا تملك لسان ....................................................انتظر......الست انسان؟؟؟ ماذا تريد؟؟؟ ان تحيا ؟؟؟ ان تعيش؟؟؟

ان تاكل وتشرب ؟؟ ان تحب وتتزوج؟؟؟ وماذا بعد ؟؟؟ الى اين المطاف ياصديقى ؟؟؟ او حتى يامن انت لست صديقى

بكل صدق اقولها .............ان لم تملك اجابه ........فانت اذا جاهل

وان لم تملك الجراة ....فانت اذا جبان

وان لم تملك لسان .........فاما انك اخرس او لست اكثر من حيوان


مننننننننننننننننن انت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من انا؟؟

انا مصرى انا تلبناوى انا انسان انا صاحب ارضا ومكان انا قرفان زهقان طهقان
انا صاحب عقلا
ولسان
فمن انت
؟؟؟


Question
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
RIMAS LOVE
مشرف سابق
مشرف سابق
avatar

العنوان :: العنوان :: : من بيتنا والله.
عدد الرسائل : 2806
عدد نقاط العضو: عدد نقاط العضو: : 12634
العمر : 34
ذكر
الهوايات الهوايات : القراءة-السباحة
قنواتى المفضلة : الحوارية -الوثائقية-الاخبارية
تقييم الموضوعات : 31
تاريخ التسجيل : 07/10/2008

مُساهمةموضوع: رد: ايه اللى بيحصل فى البلد دى ..؟؟   الجمعة يونيو 18, 2010 5:29 am

scratch
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مجرد حلم
:: عضو شرف ::
:: عضو شرف ::
avatar

العنوان :: العنوان :: : بجوار مسجد النصر
عدد الرسائل : 259
عدد نقاط العضو: عدد نقاط العضو: : 4191
العمر : 31
ذكر
تقييم الموضوعات : 7
تاريخ التسجيل : 09/11/2009

مُساهمةموضوع: رد: ايه اللى بيحصل فى البلد دى ..؟؟   الجمعة يونيو 18, 2010 1:32 pm



كونك تسمع ان بعض الشباب الطائش قد تجرا على التبجح ببيع المخدرات علنا فى

شوارع القرية .......هو بالتاكيد شىء مرير

كونك تسمع ان بعض "الصيع" قد وصل بهم الفجور الى ان يختطفوا احدى الفتيات او اكثر

....كى يذبحوها واهلها ...بهتك عرض براءتها .. لاشك انه يثير

الرعب فى احشائك ..

كونك تسمع ان احدى الفتيات قد اقدمت على الانتحار تخلصا من ذل ما رأته ....قد يكون

شيئا مريرا يستثير دموعك.

ولكن ياسادة "والله الذى لااله الا هو" ان كل ماتسمع لايمثل مثقال ذرة مما قد تشاهدة

عيناك..........

ايها الاعضاء الكرام .............هى قصة قصيرة .........تحمل بين ثناياها ومشاهدها

آهات فظيعة وذهول طاغى قد اوشك على تكبيلنا وتقييدنا الليلة الماضية

فدعونى اقص عليكم تلك الفاجعة...

"لقد استيقظت من نومى هذا الصباح فى تمام الساعة الواحدة و10 دقائق ظهرا وقد

سمعت والدتى تنادى على باعلى صوتها كى استفيق من غيبوبتى العميقة واذهب لصلاة

الجمعة التى كان قد اوشك خطيب المسجد على البدا فيها.......وبالفعل بدات استفيق

وجلست على سريرى واضعا راسى مابين كفيا محاولا ان اتخلص من ثباتى العميق

وتقدمت نحو باب الحجرة وقد شرعت فى فتحة محاولا الخروج

ولكنى.....................................................................

مالبثت ان تذكرت ذلك الكابوس ......وتسائلت فى نفسى؟؟؟؟ هل كان

حقيقة ام حلما ؟؟؟؟ ايعقل ان يكون حقيقة ؟؟؟ واى حقيقة

اغلقت بابى قبل ان اخرج ....وتوجهت الى هاتفى المحمول واخذت اقلب

مابين ملفاتة وذاكرتة ........راجيا متمنيا الااجد مااتوقعة...........وقد توالت اصابعى

الباردة على ازرارة حتى وصلت الى ملف ال vedio..............

وكانت الفاجعه.
.......................
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
لقاءالاحبة
:: من أفضل 10 أعضاء ::
:: من أفضل 10 أعضاء ::
avatar

عدد الرسائل : 3955
عدد نقاط العضو: عدد نقاط العضو: : 18590
العمر : 37
انثى
تقييم الموضوعات : 24
تاريخ التسجيل : 14/04/2010

مُساهمةموضوع: رد: ايه اللى بيحصل فى البلد دى ..؟؟   الجمعة يونيو 18, 2010 2:55 pm

ايه هي الفاجعه

ياريت تكمل

عاوزه اعرف ايه اللي بيحصل بجد

وايه السبب

ولك جزيل الشكر اخى * مجرد حلم‏*‏
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
خادم الاسلام
**
**
avatar

عدد الرسائل : 708
عدد نقاط العضو: عدد نقاط العضو: : 5466
العمر : 23
ذكر
الهوايات الهوايات : مشاهد tv
قنواتى المفضلة : الحافظ الناس الحياه
تقييم الموضوعات : 7
تاريخ التسجيل : 12/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: ايه اللى بيحصل فى البلد دى ..؟؟   الجمعة يونيو 18, 2010 10:30 pm

..................
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مجرد حلم
:: عضو شرف ::
:: عضو شرف ::
avatar

العنوان :: العنوان :: : بجوار مسجد النصر
عدد الرسائل : 259
عدد نقاط العضو: عدد نقاط العضو: : 4191
العمر : 31
ذكر
تقييم الموضوعات : 7
تاريخ التسجيل : 09/11/2009

مُساهمةموضوع: رد: ايه اللى بيحصل فى البلد دى ..؟؟   السبت يونيو 19, 2010 12:58 am


فى مساهمتى السابقة ياسادة قلت لحضراتكم اننى قد اكتشفت بما لايدع مجالا للشك ان مارايته بام عينى لم يكن الا الحقيقة ........كل الحقيقة .......

لم اتخيل ان ماحدث كان من الممكن ان يكون واقعا حتى رايت الفيديو المصور على هاتفى المحمول

اما عن مالذى رايته ؟؟؟؟ فدعونى اقصه عليكم حرفيا

انه فى تمام الساعة الواحدة الا ثلث بعد منتصف الليلة قبل الماضبة ليلة الجمعه ...........قد كنا انا وصديقا لى فى نزهة سير عادية "بنتمشى" فى طرقات القرية وقد اخذنا الطريق ذهابا وايابا مرة تلو الاخرى ................ نتجاذب أطراف الحديث ، المهم ياسادة قد تطرقنا فى حديثنا الى مايحدث فى القرية من ترويج مخدرات وحالات اغتصاب واخيرا العديد من

حالات الانتحار.............وما خفى كان اعظم....

واذا بنا وقد اخذنا الطريق الى تلك المنطقة المظلمة "" بجوار المعهد الازهرى الثانوى بنين"" ونحن واقفون على الكوبرى المجاور

وقد اخذنا الحوار ونحن ننظر الى القرية من تلك الزاوية المنفرجة لعلنا نرى مالا يراه الاخرين.................وفجاة

قد سارت بسرعة جنونية بجوارنا ثلاثة " تكاتك" ولا جديد فى هذا فقد تعودنا على تلك السيئة بما تحملة من ضوضاء صاخبة واداة سهلة ومتوفرة لانماء

الرزيلة..........................................ايا كان ياسادة فقد توقفت التكاتك على شكل دائرة صغيرة على الجانب الاخر من الكوبرى ...من ناحية المعهد

ونحن مازلنا واقفون بلا ريب او خشية.... وقد ظل هذا المشهد لعدة دقائق حتى اننا سئمنا و اخنا بعضنا انا وصديقى وتوجهنا فى

طريقنا غير مهتمين بما يحدث فقد اصبح هو الشىء المالوف

ولكن فى هذه الضوضاء المالوفة والعادية بين صوت الاغانى الهابطة والالفاظ البذيئة والتعبيرات الصوتية الشبيهة بما تفعلة اثناء نومك .............قد اصابتنا

صاعقة ......................فقد جاء صوت تلك الفتاة وصريخها واستغاثاتها وآهاتها المتوالية كالمطرقة على اذان صديقى وانا معه

والتفتنا .................واذا بنا نرى تلك الفتاة التى لا تتعدى الخامسة عشرة من عمرها تنزل مسرعة من التكتك المتوقف هاربة نحو القرية باقصى مابها من قوة

وسرعه مع اطلاق الصرخات المتكررة بصوتها الملىء بالرعب والتردد فى آن واحد

واذا بهؤلاء الكلاب الذين تعدى عددهم الثمانية يلتفون حولها مسرعين بما يحملونه من اسلحة بيضاء ومطبقين مخالبهم العفنة على تلك الـ .......


فى الوقت الذى نادى فيه احدهم على الاخر كى يجلب التكتك قريبا منها .......وقد فعل

وهو نفسة الذى امرهم بان يخبئوا وجهها كى لانراها

ولا يراها من اتو على صراخها

كل ماحدث ياسادة كان كفيلا بان يشل عقولنا والسنتنا ..........فلم نتخيل انا وصديقى ان مانتحدث عنة منذ ساعات قد تجسد امامنا بكل تفصيلاته المريرة

تلاشت الارادة فى التحكم فى اقدامنا ........تلك الاقدام التى اتجهت ناحية الفريسة ........ربما لم نعلم وقتها ماذا نفعل .........ربما تسرب الى قلوبنا بعض الشك فى مايحد ث



ومازلنا نتقدم نحوها حتى قطعوا الطريق عليها ......................................



ايها السادة.........اعلم ماقد يتراود الى عقولكم من علامات استفهام واستنكار .......
ولكن ...........صدقونى

فى تلك اللحظات قد حدث مالم نتوقعة..................

اما عن ماحدث بعد ذلك..............فساترك لصديقى المدير.........."فـــــــــــتحى فــــــــــؤاد"....... المجال لروايته
.......................
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فتحـي فؤاد العشماوي
®مؤسس ومصمم المنتدى®
®مؤسس ومصمم المنتدى®
avatar

العنوان :: العنوان :: : تلبانة - حى مسجد العوامر
عدد الرسائل : 3315
عدد نقاط العضو: عدد نقاط العضو: : 15743
العمر : 33
ذكر
الهوايات الهوايات : الإستماع إلى الأغانى الوطنية والمحترمة والموسيقى بأنواعها - القراءة والشعر خصوصاً - كرة القدم - الشطرنج - التصوير وطبعاً النت
قنواتى المفضلة : الجزيرة (وخاصة مباشر مصر ) .. - دريم 2- المستقلة -الحوار - المصرية - البى بى سى - هنا القدس .. الرسالة .. الصوفية .. بعض برامج قناة الناس (( وأمقت بشدة قنوات الرخمة وأخواتها وبالطبع الفراعين وولاد عمها ))
تقييم الموضوعات : 355
تاريخ التسجيل : 18/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: ايه اللى بيحصل فى البلد دى ..؟؟   السبت يونيو 19, 2010 2:44 am


ايه اللى بيحصل فى البلد بالظبط ..
أحكى لحضراتكم عما رأته أعيينا ...... أنا وصديقى
مجرد حلم
يا لتقدير الله للأمور ............
سبحان الله ..
نتمشى بالبلد ( على غير عادتنا ) ..
لنرى تلك الواقعة ( الفظيعة فى نظرنا )..............
العادية جداً فى نظر الكثيرين
والتى تتكرر بشكل شبه دورى كما يحكى الصغار .. والكبار


ساقتنا أقدامنا لنستريح قليلاً بعد وقت كبير من المشى .. عند الكوبرى بجوار معهد بين المصرفين .. لنشهد بانفسنا مايتردد على ألسنة شباب القرية من حكايات متواترة ... ولترى أعيننا وتسمع آذننا .. نحن .. لا غيرنا ........ولنكمل ما حكاه رفيقى العزيز

............................ بنت مراهقة تجرى ويجرى ورائها شباب مراهقون ( بالتوك توك ) يدارى أحدهم وجهها بعد ان عرفناه جيداً وعرفنا الكثير منهم .. ويأخذها آخر بعد أن همس لها ببعض الكلمات ويجرون سريعاً بالتكاتك نحو الكوبرى الثانى ( كل هذا فى وقت لا يتجاوز الدقيقة ) وقد قابلهم بعض الأهالى على المصرف ( جيران فهيم الحداد ) يجرون نحوهم فحسبنا أنها ابنتهم أوما إلى ذلك وخاصة أن فى هذه المنطقة حادثة الإنتحار الشهيرة أول أمس فذهبنا نحوهم بعد تردد شديد لنسألهم عن البنت وهل هم أهلها أو يعرفونها .. وايه الحكايه ؟

ولكنهم ساروا فى نفس الطريق الذى أتو منه..

ووقفنا نفكر .... يا ترى ايه الحكاية بالظبط

فذهبنا بدورنا فى نفس الطريق نجرى وراء الأهالى لنسألهم عن بعد ... يه الحكاية ياحج؟ ولم نتلقى جوباً سوى تمتمات .............. !
ووقفنا نفكر ماذا يكون الأمر ؟ وتجرأنا وذهبنا إليهم مرة أخرى وبسؤالنا إياهم وبجلستهم حول ( الجوزه ) اتضح أنهم لا علم لهم بشئ وأنهم ظنوا حادثة بالطريق فأتوا مسرعين ... وفقط

ولعب الشيطان بأدمغتنا
فما ظنناه من أول وهله هو الصحيح !!
بأن هناك جريمة ستحدث
وانتظرنا .. لحوالى نصف ساعه فى أماكننا لا نتحرك
لعل وعسى ؟؟

وبالفعل أتى نفس التوك توك بأقصى سرعته وبصحبته توك توك آخر وموتوسيكل
مسرعين فى طريقهم نحو الأراضى الزراعية

وبعدها بدقائق

ثلاث موتوسيكلات بكل موتوسيكل اثنان أو ثلاثة .. لن تعجز أن تميزهم .. فهم وبلا فخر شباب البانجو والحشيش بتلبانة وأخذوا طريق سيرهم فى نفس طريق التكاتك بطريق الربع ..

لنتبادل النظرات أنا وصديقى فى صمت ..

ولننصرف نخبط كف بكف زى ما بيقولوا ..

ويا للصدف السعيدة ..

يمر من أمامنا أحد خفراء النقطة بدراجته .. حاملاً بندقيته .. ( بيفكرنى بأفلام الأبيض واسود )

لأنادى عليه

ياحج ...

ثوانى ....

وجرينا لنلحقه ونقص عليه مارأينا .. لعل يكون عنده شئ من الشهامة !!
.. لينظر إلينا باستغراب شديد وربما تهكم ... هو حضراتكم مش من البلدى دى ؟

وليؤكد أن ما رأيناه لا شئ
وعادى جداً ويحدث دائماً
وما باليد حيلة ..

وياللصدف السعيدة فى الليلة العجيبة دى ..
يمر بجوارنا بوكس شرطه به قوة قادماً من طريق تمى فقلنا للغفير .. اتصرف
اعمل حاجه .. اتصل بالنقطة .. يتصلوا بالبوكس ده وتروحوا تشوفوا المصيبه دى
فأخبرناعن سر رهيب ... وهو أن هذا البوكس ليس خاص بالنقطة ..؟؟
ثم نظر الينا باستغراب شديد
انتوا شاغلين دماغكوا ليه ..
ومضى يتمتم بالكلمات والضحكات الساخرة

تفتكروا كان بيدحك على ايه بالظبط ؟


.. ـــــــــــــ التوقيع ـــــــــــــ ..




||المارد النائم ... صحى



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
الرنتيسى
:: من أفضل 10 أعضاء ::
:: من أفضل 10 أعضاء ::
avatar

العنوان :: العنوان :: : شارع البحر
عدد الرسائل : 1230
عدد نقاط العضو: عدد نقاط العضو: : 7706
العمر : 24
ذكر
الهوايات الهوايات : القراءة متابعه الاخبار الاناشيد
قنواتى المفضلة : الاقصى.الجزيرة
تقييم الموضوعات : 23
تاريخ التسجيل : 06/08/2009

مُساهمةموضوع: رد: ايه اللى بيحصل فى البلد دى ..؟؟   السبت يونيو 19, 2010 3:15 am


والله يا جماعه انا قلبى بينفطر ويتقطع مما قرأته
انت مش من البلد دى .......!!!!؟؟؟؟؟
لقد ذاع صيت تلبانه بمثل هذا لم يترك هؤلاء السفهاء شئ الا وفعلوه
مخدرات تلاقى دعارة موجود اغتصاب متكرر من حين لحين
انتحار شئ طبيعى
التاكاتك اللى جيبلنا صداع طول الليل والنهار
هل اصبح كل هذا
عـــــــــــــــــــادى
كيف يكون كل هذا امرا عاديا.....!!!؟؟؟؟؟
اتنتهك حدود الله ويكون عادى
اتغتصب بناتنا ويكون عادى
ايتسطل شبابنا ويكون عادى
لالالالالالالالالالالالالالالالالا
والله ليس بعادى
يا سلام وانت بتتكلم كده واحد يقولك وانا مالى
انا بنتى فى البيت من المغرب مبتخرجش!!!!!!!!
الحكاية اللى معانا اللى شافها المدير والاستاذ مجرد حلم
كانت بالليل والله ان سكتنا عن مثل
هذا سيكون هذا والشمس فى كبد السماء
يا اخى لو منتاش خايف من ربنا انه يسئلك
فاقل واجب خاف على بنتك خاف على اختك
فليخطب الخطباء
وليتكلم المتكلمون
ولينشط الناشطون
اين نواب الحزب الوطنى مما يحدث
اين عضو مجلس الشعب
اين عضو مجلس الشورى
اين اللواء حسن خالد من كل هذا

واخيرا ارجوا من الاستاذ فتحى ومن الاستاذ مجرد حلم
ان يكملوا لنا هذه الماساة

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
RIMAS LOVE
مشرف سابق
مشرف سابق
avatar

العنوان :: العنوان :: : من بيتنا والله.
عدد الرسائل : 2806
عدد نقاط العضو: عدد نقاط العضو: : 12634
العمر : 34
ذكر
الهوايات الهوايات : القراءة-السباحة
قنواتى المفضلة : الحوارية -الوثائقية-الاخبارية
تقييم الموضوعات : 31
تاريخ التسجيل : 07/10/2008

مُساهمةموضوع: رد: ايه اللى بيحصل فى البلد دى ..؟؟   السبت يونيو 19, 2010 10:53 am

555
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مصعب الخير
:: من أفضل 10 أعضاء ::
:: من أفضل 10 أعضاء ::
avatar

العنوان :: العنوان :: : حارة الساحة السفاحة السعودية حاليا
عدد الرسائل : 1750
عدد نقاط العضو: عدد نقاط العضو: : 8857
العمر : 31
ذكر
الهوايات الهوايات : كتابة الشعر والقراءة
تقييم الموضوعات : 10
تاريخ التسجيل : 22/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: ايه اللى بيحصل فى البلد دى ..؟؟   السبت يونيو 19, 2010 11:36 am

ياجماعة اية الى بيحصل
باظبط
ولا دا تبع صدق أو لاتصدق
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمد خطاب
<:: عضو متميز ::>



العنوان :: العنوان :: : بجوار مسجد قشطه
عدد الرسائل : 785
عدد نقاط العضو: عدد نقاط العضو: : 6433
العمر : 29
ذكر
الهوايات الهوايات : لعب كرة القدم .والكمبيوتر
قنواتى المفضلة : الجزيره للاخبار .والقنوات الرياضيه.ومشاهدة الافلام الهادفه
تقييم الموضوعات : 26
تاريخ التسجيل : 11/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: ايه اللى بيحصل فى البلد دى ..؟؟   السبت يونيو 19, 2010 11:47 am

إن لله وإن أليه راجعون.............وحسبنا الله فى كل فرد مسؤل عن المهازل اللى بتحصل دى .................
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
خادم الاسلام
**
**
avatar

عدد الرسائل : 708
عدد نقاط العضو: عدد نقاط العضو: : 5466
العمر : 23
ذكر
الهوايات الهوايات : مشاهد tv
قنواتى المفضلة : الحافظ الناس الحياه
تقييم الموضوعات : 7
تاريخ التسجيل : 12/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: ايه اللى بيحصل فى البلد دى ..؟؟   السبت يونيو 19, 2010 11:55 am

لاحول ولا قوه الا بالله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مجرد حلم
:: عضو شرف ::
:: عضو شرف ::
avatar

العنوان :: العنوان :: : بجوار مسجد النصر
عدد الرسائل : 259
عدد نقاط العضو: عدد نقاط العضو: : 4191
العمر : 31
ذكر
تقييم الموضوعات : 7
تاريخ التسجيل : 09/11/2009

مُساهمةموضوع: رد: ايه اللى بيحصل فى البلد دى ..؟؟   السبت يونيو 19, 2010 1:54 pm

" استاذ لطفى زغلول" تفتكر لو فضلت تخبط فى دماغك

من هنا للسنة اللى جاية ايه اللى هيتغير .......لحد امته هنكون سلبيين ؟؟؟

لحد امته هنخبط فى دماغنا على امل ان الدنيا تتغير واحنا قاعدين؟؟؟

جاوبنى لو عندك رد...............تفتكر ايه الحل ...رد وكلمنى .....ايه الحل؟؟

"استاذ مصعب" ايه مستغرب ليه ؟؟

لامجال هنا لمقولة "صدق او لا تصدق" لان انت لازم تصدق

ولا هتستنى لما النار تحرق هدومك عشان تبدا تفوق...............

هيا دى مصيبتنا الكبرى لازم تكون الكارثة خاصة بينا ببيتنا باخواتنا باولادنا علشان نبدا نفكر

...ده كان ليه وعشان ايه ؟؟ طب نعمل اييييييييه؟؟ مش كده برده وللا ايه؟؟

ارجو الاجابه على السؤال التالى يااخى الفاضل..

""امتا هنبدا نتكلم ...امته هنعمل شىء؟؟؟"""

"استاذ محمد خطاب" الى اين المفر؟؟

كم مصلى قال وراك "آميييين" فى كام صلاة جمعة

هل افاد بشىء ؟؟ معتقدش والله ... لن يغير الله بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم

دعواتك على هؤلاء لن تجدى نفعا ياصديقى...........فان كان لابد من دعوة فلتقل

اذا"اللهم اقم الاسلام حق اقامتة"

وتاكد ان حينها فقط ستجدى دعواتك نفعا ...........وللا انا كدة ابقى مش فاهم حاجة ؟؟؟

"استاذ خادم الاسلام" انت مبسوط كده ؟؟ حلوة اوى

المقوله "لاحول ولاقوة الا بالله "

اسمحلى انى افوقك....قد اصبح شعارنا اليوم "اللهم ديمها فوضى"

الا توافقنى الراى؟؟؟ ايها العضو المبجل اعلم ان القوة لله اولا واخيرا

لكن...........ليس معنى ذلك ان هؤلاء الكلاب الذين شاهدتهم بام عينى يذبحون تلك الفتاة

معدومين من القوة ...............لا والله ............ بل ان قوتهم هى ضعفنا

..........واتركك للاجابة على السؤال التالى...

انت كانت قوتهم ضعفنا ....فما حجم قوتهم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمد خطاب
<:: عضو متميز ::>



العنوان :: العنوان :: : بجوار مسجد قشطه
عدد الرسائل : 785
عدد نقاط العضو: عدد نقاط العضو: : 6433
العمر : 29
ذكر
الهوايات الهوايات : لعب كرة القدم .والكمبيوتر
قنواتى المفضلة : الجزيره للاخبار .والقنوات الرياضيه.ومشاهدة الافلام الهادفه
تقييم الموضوعات : 26
تاريخ التسجيل : 11/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: ايه اللى بيحصل فى البلد دى ..؟؟   السبت يونيو 19, 2010 3:12 pm

حسبنا الله ونعم الوكيل فى كل مسؤل عن الجرائم التى تحدث فى البلد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
الفتى الملائكى
**
**
avatar

العنوان :: العنوان :: : اليونان
عدد الرسائل : 413
عدد نقاط العضو: عدد نقاط العضو: : 5070
العمر : 32
ذكر
تقييم الموضوعات : 8
تاريخ التسجيل : 06/12/2009

مُساهمةموضوع: رد: ايه اللى بيحصل فى البلد دى ..؟؟   السبت يونيو 19, 2010 3:50 pm

حسبنا االله ونعم الوكيل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
هدوء العاصفة
<:: عضو متميز ::>



العنوان :: العنوان :: : سواح فى بلاد الله
عدد الرسائل : 1522
عدد نقاط العضو: عدد نقاط العضو: : 7402
العمر : 32
ذكر
الهوايات الهوايات : كرة القدم * وشوية حاجات كدا
تقييم الموضوعات : 9
تاريخ التسجيل : 17/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: ايه اللى بيحصل فى البلد دى ..؟؟   السبت يونيو 19, 2010 4:18 pm

وسيادة العضو المحترم هو فين من الاحداث دى هل موافق ومبارك للأحداث

الرائعه فى تلبانه

أم أنه معارض لها ولما يحدث وان كان معارض لها ماذا فعل للتخلص منها

ثانيا اين هم المناصب التى نتباهى بهم من علماء هل لا يوجد لهم اى اتصالات او

اى علاقات يستطيعوا من خلالها الوصول لحل تلك المشاكل

الحل موجود طالما الحكومه رافعه ايدها من الموضوع يبقى لا يفل الحديد الا الحديد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
mo7med
**
**
avatar

العنوان :: العنوان :: : من هنا
عدد الرسائل : 340
عدد نقاط العضو: عدد نقاط العضو: : 4393
العمر : 25
ذكر
الهوايات الهوايات : الجلوس على الكمبيوتر ..لعب الكوره..المشى
قنواتى المفضلة : القنوات الرياضيه...الدينيه...الجزيره
تقييم الموضوعات : 0
تاريخ التسجيل : 10/02/2010

مُساهمةموضوع: رد: ايه اللى بيحصل فى البلد دى ..؟؟   السبت يونيو 19, 2010 4:51 pm

الموضوع والله ياجماعه محتاج وقفه ..!!!

والله وانا بقرأ الموضوع اقشعر بدنى ....



لامته هانفضل ساكتين ؟؟؟؟؟

كل واحد يقف مع نفسه الاول ويحاول يغير



هانغير من أنفسنا .......


لاننا فعلا احنا السبب فى اللى بيحصل

كل واحد مننا بيعمل معصيه هى السبب ...

ارجوا ان يكون الكلام قد وصل




ونبدأ مع بعض حملة التغيــــــــــر!!

وافتكروا احنا السبب ....!!!!

معاصينا هيا السبب ....!!!؟؟؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مصعب الخير
:: من أفضل 10 أعضاء ::
:: من أفضل 10 أعضاء ::
avatar

العنوان :: العنوان :: : حارة الساحة السفاحة السعودية حاليا
عدد الرسائل : 1750
عدد نقاط العضو: عدد نقاط العضو: : 8857
العمر : 31
ذكر
الهوايات الهوايات : كتابة الشعر والقراءة
تقييم الموضوعات : 10
تاريخ التسجيل : 22/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: ايه اللى بيحصل فى البلد دى ..؟؟   السبت يونيو 19, 2010 5:06 pm

انا اولا بنشكر مجرد حلم وفتحى على نشر هذا الموضوع
نريد بدل من الكلام
من كل اخ يدخل على الموضوع

يضع حلول نفعلها جميعا وسائل مبتكرة لحل هذة الازمة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sahm2010
**
**
avatar

العنوان :: العنوان :: : الكويت حالياَ
عدد الرسائل : 839
عدد نقاط العضو: عدد نقاط العضو: : 6982
العمر : 39
ذكر
الهوايات الهوايات : النت ومتابعه المواد والكتب العلميه الحديثه
قنواتى المفضلة : القناه الاولى
تقييم الموضوعات : 0
تاريخ التسجيل : 12/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: ايه اللى بيحصل فى البلد دى ..؟؟   السبت يونيو 19, 2010 5:09 pm

لاحول ولا قوه الا بالله

انا فى البدايه كنت بحسب الموضوع

كلام هزار لان الموضوع ما كان موضح اى شئ


لكن بالمتابعه للموضوع ووجود كل يوم اضافه لعضو جديد

لفت الانتباه اليه



انا والله مش قادر اقول شئ غير


حسبنا الله ونعم الوكيل

كل ده بيحصل بالبلد



وانا كنت عملت موضوع جديد


اليوم بموضوع


توك توك الرنتسى

وبتكلم فيه عن شباب البانجو وحسن الخاتمه

ولم ارى هذا الموضع الا بعد وضعه بفتره

لعله يكون فكره اقرب الى الموضوع شويه



وان شاء الله هحول اعمل اخر يكون اقوى واشمل



لا حوله ولا قوه الا بالله العلى العظيم

يارب رحماك


حتى القريه ما عاد بها امان وانعدام الاخلاق والتربيه

وقالوا عايزين نخليها مدينه






سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
الرنتيسى
:: من أفضل 10 أعضاء ::
:: من أفضل 10 أعضاء ::
avatar

العنوان :: العنوان :: : شارع البحر
عدد الرسائل : 1230
عدد نقاط العضو: عدد نقاط العضو: : 7706
العمر : 24
ذكر
الهوايات الهوايات : القراءة متابعه الاخبار الاناشيد
قنواتى المفضلة : الاقصى.الجزيرة
تقييم الموضوعات : 23
تاريخ التسجيل : 06/08/2009

مُساهمةموضوع: رد: ايه اللى بيحصل فى البلد دى ..؟؟   السبت يونيو 19, 2010 5:56 pm

ان الله ينزع بالسلطان مالا ينزع بالقران
او كما قال القائل
من الاخر يا شباب الموضوع ده مش هيتحل الا اذا
زى ما محمد قال كده كل واحد يصلح من نفسه
وكمان حاجه
فين اللواء اللى البلد زورت من اجله
ايه الاهم يا شباب
صرف
و
رصيف
ولا
عرض
و
كرامة
سؤال ياريت الكل يجاوب عليه
منتظر الاجابات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
A s L a N
**
**
avatar

العنوان :: العنوان :: : هى هتفرق ..؟؟
عدد الرسائل : 1566
عدد نقاط العضو: عدد نقاط العضو: : 9793
العمر : 26
ذكر
الهوايات الهوايات : الإنترنت - الشطرنج
قنواتى المفضلة : العفاسى-الأقصى-طيور الجنه
تقييم الموضوعات : 11
تاريخ التسجيل : 26/07/2009

مُساهمةموضوع: رد: ايه اللى بيحصل فى البلد دى ..؟؟   السبت يونيو 19, 2010 7:08 pm

لا حول ولاقوة الا بالله

انا والله عرفت الموضوع بالصدفه من

محمد

ربنا يبااارك فيه

بصراااحه انا اتصدمت والله م ال سمعته

هو يعنى خلااااص معدش فيه اى رقابه اى خوف


ولا احنا وصلنا للدرجه ال بيقولوا عليهااا


انت مش عارف انت فين.................؟؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
A s L a N
**
**
avatar

العنوان :: العنوان :: : هى هتفرق ..؟؟
عدد الرسائل : 1566
عدد نقاط العضو: عدد نقاط العضو: : 9793
العمر : 26
ذكر
الهوايات الهوايات : الإنترنت - الشطرنج
قنواتى المفضلة : العفاسى-الأقصى-طيور الجنه
تقييم الموضوعات : 11
تاريخ التسجيل : 26/07/2009

مُساهمةموضوع: رد: ايه اللى بيحصل فى البلد دى ..؟؟   السبت يونيو 19, 2010 7:11 pm

سلم يااارب سلم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
الروش
**
**
avatar

العنوان :: العنوان :: : حاره الوسط او ام هاشم
عدد الرسائل : 177
عدد نقاط العضو: عدد نقاط العضو: : 4235
العمر : 24
ذكر
الهوايات الهوايات : المذاكره
قنواتى المفضلة : لسه مفيش قناه تعجبنى
تقييم الموضوعات : 1
تاريخ التسجيل : 26/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: ايه اللى بيحصل فى البلد دى ..؟؟   السبت يونيو 19, 2010 8:12 pm

وبعدين يا جماعه الموضوع ده عادى عاد بيحصل كتير ومحدش من اهالى الناس دو بيدور


عليه دى اصلان المشكله والمثل بيقول يعملوها الكبار ويقعو فيها الصغار
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ام مريم
:: عضو شرف ::
:: عضو شرف ::
avatar

العنوان :: العنوان :: : الحدادين
عدد الرسائل : 504
عدد نقاط العضو: عدد نقاط العضو: : 5034
العمر : 38
انثى
تقييم الموضوعات : 11
تاريخ التسجيل : 18/05/2010

مُساهمةموضوع: رد ايه اللى بيحصل فى البلد دى   السبت يونيو 19, 2010 9:08 pm

لاحول ولاقوة الابالله العلى العظيم

وحسبناالله ونعم الوكيل
لاادرى بما يرد الواحد منا لقد طفح الكيل قد نسمع عن تلك القصص فى التلفاز اما ان تحدث فى قرية وبمراى ومسمع من بعض الاهالى وخفير فهذا ما لايصدقه عقل

انا طبعا لاالوم الخفير فكلنا يعرف ان هذه ليست وظيفته انهم تخصصوا فى وظائف اخرى(فالملتزمين هم شغلهم الشاغل واغلاق المساجد ومنع الدروس فى المساجد الى غيره من الاعمال)وليس اصحاب البانجو الذين يتقاسمون معهم وليست بيوت الداعارة التى يتجاهلونها وما خفى كان اعظم




وما استغربه (موقف الاهالى)الهذا الحد ماتت فينا النخوة والجدعنة والرجولة فانا لله وانا اليه راجعون

(وبالنسبة للاخ مجرد حلم والاخ فتحى انا مش عارفة اقول ايه ليس من سمع كمن راى فانتم رايتم ا
بس لاقدرالله لوالبنت دى حد قريبك كنت هتجرى عالخفير برضه ولا هتجرى ورا العيال دول

للاسف انت استخدمتو العقل فى وقت كان محتاج لشجاعة وحمية وتذكر الصحابى الذى قتل يهودى لكشفه عورة امراة وكان فى حى من احياء اليهود(انظر جلاء يهود بنى قينقاع)

من سنة ونصف حكالى (احمد عادل)وهو اخو زوجى واخى الصغير عن الخالفات اللى فى البلد من بتوع البانجو والضابط والله ما صدقتو ه قلت له انت بتبالغ فى اليوم كان فيه خناقة عند صيدلية(حماد) بين التكاتيك على بنت (شغلتهاكده) مين اللى ياخدها الاول والوقت بين المغرب والعشاء فى مكان مابيخلى من الناس (للعلم احمد اصيب يومه اصابة خفيفةكان بيحجز وندم جدا بعدها لما عرف سبب الخناقة
بعد حوالى ثلاثة شهورالنتيجة كالاتى
ااحمد المهندس المحترم الملتزم يعتقل ظلما
وبتوع البانجو فى ازدياد من الجرائم على مراى ومسمع من النقطة واهالى البلد

انا بسوق القصة دى عشان اقول لكم لا تنتظروا من الشرطةاى تغيير هم خارج الحسبان نشوف اى حلول من غيرهم وبالتالىماحدش يقول فين النائب؟



اتذكر هنا عندما سالت (ام المؤمنين عائشة) انهلك وفينا الصالحون؟

فرد عليها النبى نعم اذا كثر الخبث



وعندما امر اللهه سيدنا(جبريل بان يهلك قرية) ساله يارب ان فيها عبدك فلان)(الصالح)قال الله

فابدا به انه لم يتمعر وجهه يوما غضبا لله


(وما كان ربك ليهلك القرى بظلم واهلها مصلحون)

من كانت عنده رعية فليتق الله فيها (والرجل راع فى اهل بيته) اللى بيشرب بانجو دا اخوك ابن عمك جارك زميلك فى الدراسة هل مرة نصحته؟ والا اكتفيت بتجنبه؟وخلاص


ياحى يا قيوم برحمتك نستغيث اصلح لنا شؤننا كلها

اللهم اجعلنا من عبادك الصالحين المصلحين


(ان الله لايغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم)





والنتيجة ان بعد شهرين من الكلام ده (احمد)
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
ايه اللى بيحصل فى البلد دى ..؟؟
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 4 من اصل 8انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  الصفحة التالية

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
::::::::::::::::::::::: قريبا | عودة المنتدى :::::::::::::::::::::::::: :: .:: تلبـــــــــــــــــــــانة ::. :: || أهم الموضوعات ||-
انتقل الى: